صفحه اصلي|فارسي|French
جمعه ٠٦ مرداد ١٣٩٦
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 789902
 بازدید امروز : 96
 کل بازدید : 2273971
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
اخبار > گزارش


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش

در ادامه برپایی سلسه نمایشگاه های هنری در خانه فرهنگ ایران،  ششم مارس2017 گالری خانه فرهنگ میزبان میشل پتریه هنرمند فرانسوی بود. در این نمایشگاه که به مدت پانزده روز از تاریخ 6 الی 15 مارس به همت رایزنی فرهنگی ایران در پاریس و در گالری خانه فرهنگ ایران برپاست، تعدادی از آثار نقاشی و نیز آثار حجمی که با مواد قیر و آسفالت و به نظر محتوایی متاثر از آثار باستانی ایران و منطقه خاورمیانه بود، در معرض دید عموم علاقمندان ایرانی و فرانسوی قرار گرفت . میشل پتریه در  خصوص این نمایشگاه و خلق آثار هنری خود ابراز داشت :

           در ابتدا از خانه فرهنگ ایران درپاریس که به من این فرصت را داد تا آثارم را به نمایش بگذارم سپاسگزاری می کنم. کلمه « آسفالتو» که ریشه در زبان قدیم بین النهرین، زبان اکدی دارد، همان قیر و آسفالت است که در زبان یونانی بصورت صفت « اسفل» به معنای « پایدار و ماندگار» کاربرد داشته است. من از سال 1983 تلاش کردم از این ماده سخت به عنوان ماده اولیه خلق آثار هنری ام استفاده کنم. در واقع در این دوران من در جستجوی ماده ای بودم که حقیقتاً امروزی باشد و در همین حین نگاهم به آسفالت یا همان قیر به خاطر ماهیت طبیعی آن معطوف شد. این ماده سیاه و براق مانند آب جاری و صیقلی ولی در عین حال چسبنده است.

           این ماده که امروزه در زیر ساخت های شهری کاربرد دارد، در جریان فرایند تولید بسیاری ترکیبات دیگر که در زندگی روزانه استفاده می شود به کار گرفته می شود. بیتوم در مقیاس تن یا به صورت حجمی در سراسر دنیا جابجا می شود و تجارت آن به صرفه ترین و اقتصادی ترین شکل تجارت است. از یک قرن پیش تا به امروز، به تدریج این ماده سخت اما کاربردی، وارد چرخه زندگی بشر شد.

           آسفالت به عنوان یک طبیعی ماده اولیه و پوشش آسفالتی راه ها و جاده ها به من ایده داد تا به آثار خودم از جنس آسفالت شکل دهم. برای همین، کارگاه خودم را در مکانی که دوران کودکی ام را آنجا گذرانده بودم بنا نمودم. کارگاه من در فضایی بازی واقع در منطقه سووآ (Savoie) واقع است . من در ظرفی هاون مانند، توده سیاه و گداخته بتن بتمنس را  فشرده ساخته و شکل می دهم. در ضمن، به موازات این کار، در خصوص این ماده سفت و سخت به کار مطالعاتی خود ادامه می دهم به عنوان مثال، مجلات فنی را مطالعه می کنم و سفرنامه های متعدد را زیر و رو می کنم. 

           اگرچه امروز آسفالت ماده کاربردی دنیای مدرن امروز است، اما در عهد باستان، بویژه نزد مردم خاورمیانه نیز شناخته شده بوده و برای خود جایگاهی داشته است. به خاطر خاصیت سیال بودن این ماده و انرژی ذخیره درآن، « زرتشتیان آن را به عنوان آتش جاودان می شناختند که نماد ربوبیت بوده است».

           در سرزمین پارس باستان، از آسفالت استفاده های زیادی می شده است از جمله در زمینه ساخت ساختمان، راه ها و جاده های مواصلاتی، ساخت شبکه کانالها. در ضمن آثاری نیز از جنس آسفالت به جا مانده است که شامل اشیاء متنوع به کارگرفته شده در زندگی روزمره، یا جهت استفاده در برخی مناسک و آیین های ایرانی کاربرد داشته است. در کار مجسمه ها، تزئینات، و جواهرات، آسفالت در کنار لاجورد، سنگه ای آتشفشانی، صدف، نقره، طلا و غیره برای ساخت این کارها کاربرد داشته است.

         من در آثارم که در آن دو عصر مختلف تاریخی خلاصه شده است، و بعد از سه هزار سال جدایی، از دانش پیشینیان نیز بهره گرفته ام و تلاش کرده ام دوباره از میراث هنری به جا مانده از پیشینیان بهره بگیرم. با تراش دادن ماده اولیه ای که سطح جاده ها را با آن می پوشانند، باردیگر ببینده آثارم را به سفری به دور دست ها فرامی خوانم؛ دورانی که روزگاری مهد فرهنگ و هنر بوده است و آنجا اولین زیرساخت های شهری شکل گرفتند.

اما از نقطه نظر فرهنگی این ماده که جزیی جدایی ناپذیر از زندگی مردم دوران عهد باستان بوده است، هم اکنون نیز آشنای زندگی مدرن امروزی باقی مانده است. و نمایشگاه  اثری ماندگار از جنس آسفالت نیز موید این مطلب است.

من خود را در کنار این ماده ماندگار همچون جریان هوایی می بینم که با امواج سیاه آن در تلاطم هستم.

 

شایان ذکر است این نمایشگاه از تاریخ 6 مارس تا 15 مارس 2017 همه روزه از ساعت 10 صبح الی 6 عصر در گالری خانه فرهنگ ایران دایر می باشد.


١٣:٤٥ - 1396/01/02    /    شماره : ٦٧٤٢٩١    /    تعداد نمایش : ٧٠



خروج




تازه ها

مناسبتها
پیوندها