صفحه اصلي|فارسي|French
چهارشنبه ٢٩ دی ١٣٩٥
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 4241
 بازدید امروز : 408
 کل بازدید : 2167620
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
متن سخنراني خانم شراره صالحي

زن ایرانی

اگر بخواهیم از پنج تمدن عمده جهان باستان نام ببریم ، باید به تمدن ایران اشاره کنیم.تمدن غنی ایرانی در کنار تمدن های بین النهرین ، مصر ، چین و یونان بوجود آورنده فرهنگ های مادردر جهان بوده اند . .تمدن ایرانی با قدمتی 7000 ساله میراث های فرهنگی فراوانی به جهان هدیه داده است .بدیهی است در به وجود آوردن این تمدن ،زنان ایرانی سهمی عمده داشته اند.درد وران های پیش از تاریخ درایران ، خانواده به مادر متکی بود و زن مسئولیت های بزرگی چون نگهبانی از آتش و یافتن نباتات خوراکی را به عهده داشت.بی تردید چنین سهم اساسی در جامعه، زن سالاری را ایجاب می کرد و حتی برخی از خدایان گوناگون با چهره زن در باورهای مردم شکل گرفتند .زنان زیبایی که مظهر خرد و دانش بودند .دیر زمانی بعد در دوران زرتشت ،زنان منزلتی عالی داشتند و صاحبان ملک و زمین بودنددر رهیشتوواتگات یسنا 53 بند 3 میخوانیم که زرتشت دخترش را در ازدواج آزاد می گذاردو هرچند خود مردی را برای او درنظر گرفته است ، اما دختر را ه خردش رجوع می دهد و می گوید :«برو با خردت مشورت کن و با اندیشه های پاک انتخاب کن .»در دوره های بعد حضور زنان در تاریخ ایران همچنان ادامه می یابد .در دوره ساسانی ما با ملکه قدرتمندی چون پوراندخت روبرو می شویم که قلمرو عظیم امپراطوری ساسانی را اداره میکرد .پس از ظهور اسلام ، زن همواره جایگاهی ممتاز و ویژه داشت ، چنانکه علیرغم بی توجهی و ظلم اعراب نسبت به زنان ، پیامبر بزرگ اسلام دست دخترش را به نشانه احترام بوسه میزد .ترکیب نگرش ایرانی و اسلامی با یکدیگر ، منجر به ظهور زنان ممتازی در تاریخ ایران شد .در شاهنامه به عنوان شاهکارهای جهانی –پس از ایلیاد و اودیسه هومر- فردوسی به پایگاه اجتماعی زن در جامعه ایرانی به عنوان نیمی از پیکر جامعه، بسیار توجه دارد .فضای شاهنامه حماسی و شور انگیز است و قهرمان های اسطوره ای، نمادین و تاریخی اندها پرشور و افسانه ای استو نبردها خونین و طولانی.«گرد آفرید » زن بی مانندی است که همه ویژگیهای یک زن پاک و دلیر را داراست . او عصاره زن ایرانی است که به اصالتو هویت فرهنگی خود پایبند است . «فرانک »نمونه ایثارگری مادرانه و« رودابه» سمبل جسارتو بی پروایی در عشق است .زنان ستایش شده در شاهنامه ازپایگاه اجتماعی زن در جامعه ایرانی سخن می گویند و هرگز گامی آن سوی مرزهای اخلاقی و فرهنگی نمی گذارندو این نکته بیانگر توجه خاص فردوسی به مقام و منزلت ارزشمندی است که زن باید داشته باشد .نمونه زن محبوب شاهنامه – همپای مرد – زنی است ک بانیروی عشق به پیش می رود و نه فقط با زیبایی که باخردمندی- اندیشه ها و دلها را به خود جذب می کند .او زیبایی ظاهر و باطن هردو را دارد و به مقام زن بودن خود احترام می گذارد .نقش حقیقی زنان در شاهنامه تا بدانجاست که زن فردوسی در تدوین شاهنامه باشوهرش همکاری داشته است و بسیاری ازمتن هارا برای فردوسی از زبان پهلوی ترجمه می کرده است و این مطلب را فردوسی در مقدمه داستان« بیژن و منیژه » آورده است .در قرن چهام هجری قمری شاهدحضور شاعران بزرگی مانند توخاری ، رابعه اهل قزدار و مهستی گنجوی می باشیم که شاهکارهای بزرگی را در شعر ایرانی آفریده اند .در سده های بعدتر یعنی دردوره تیموری باجهان ملک خاتون روبرو می شویم . زنی که نوه خواجه عبدالله انصاریو خواجه رشید الدین فضل اله است . او غزلسرای مشهور همزمان با حافظ است که سبک سعدی را پیروی می کند و قدیمی ترین نمونه نثر زنانه فارسی، مقدمه ای است که خودش بر دیوانش می نویسد .پس از او باید از« فخرالدوله » دختر ناصرالدین شاه دردوره قاجار نام ببریم که زنی خوشنویس،نویسنده و شاعر است و اولین داستان های روایی ایران به قلم او نوشته شده است .این زن ، نویسنده دو داستان مشهور است که در فرهنگ ایران نقش اساسی دارند : امیر ارسلان نامدارو زرین ملک .دیگر زن نامور ایرانی که در کودکی با خانواده اش به چین مهاجرت می کند «سون شوآن » است که نقاش و شاعر بوده و به زبان چینی شعر می گفته و آثارش جزو زیباترین« منتخبات تانگ » است .مهارت این زن که زبان مادری اش فارسی است و از کودکی مقیم چین می شود درسرودن شعر به زبان چینی،بارهاستایش شده است .فعالیت زنان در جامعه ایران در دوره های مختلف تاریخی و درزمینه های مختلف فقه ، هنر و ادبیاتو وجود دیوان های متعدد، کتاب های مستقل و سر گذشتنامه های مستقل متعدد ، نشان می دهدکه زنان همواره در جامعه ایرانی یک واقعیت اجتماعی بوده اند. حضور زن معاصر ایرانی درزمینه های مختلف فرهنگی نیز بر این اصالتو حضورتاریخی صحه می گذارد . امروزه درایران زنان دانشمند، ادیبو هنرمند بسیاری در زمینه های گوناگون فرهنگی فعالیت دارند که ازجمله آنها می توان به افراد زیر اشاره کرد :سیمین دانشور، نویسنده ، منتقد و محقق بزرگ که اولین نقدهای هنرهای تجسمی توسط ایشان نوشته شده است .قمر آریان ، ادیب و محقق که اولین کتاب درخصوص کمال الدین بهزاد مینیاتوریست مشهورایران به قلم او است . سیمین بهببانی ، شاعر و غزلسرای مشهور بعد ازپروین اعتصامی و فروغ فرخزاد .ژاله آموزگار ، محقق و زبانشناس، خانم بدر الزمان قریباستاد زیان های باستانیو ژانت لازاریان، اولین زن روزنامه نگار ایرانی که نخستین نقدهای مربوط به موسیقی کلاسیک نوشته او است . در زمینه نویسندگی به منیرو روانی پور، ناهید طباطبایی ، رویا پیرزاد و شهر نوش پارسی پور اشاره می کنم . ازدرخشش زنان سینماگر ایران مثل رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانیو پوران در خشنده ، باتوجه به حضورموفق سینمای ایران در جشنواره های جهانی حتما با خبر هستید . با توجه به اینکه زمینه تخصصی کار من هنرهای تجسمی است در این بخش توجه شمارا به دیدن آثاری چند از زنان معاصر هنرمند ایران جلب می نمایم . این آثار در های گوناگون نقاشی ، مجسمه سازی ، عکاسی و ویدئو آرت می باشند که نمایانگر تازه ترین دستاورد ها ی زنان هنرمند ایران هستند که امیدوارم موردتوجه شما قراربگیرد .

 شراره صالحي

تازه ها

مناسبتها
پیوندها